Projekt A.P.E.

Projekt A.P.E.

Dwadzieścia lat temu, w maju 2001, społeczność geocachingu dowiedziała się o Projekcie A.P.E., działaniach promocyjnych sponsorowanych przez wytwórnię filmową 20th Century Fox, która miała na celu wzbudzenie zainteresowania ich nową produkcją Planetą Małp 2001. Odbiorcami działań promocyjnych mieli być  … keszerzy.

Geocaching miał wówczas ledwie rok i dopiero zaczynał być rozpoznawalny. Historia promocji, która w rzeczywistości nie miała związku z filmem, polegała na tym, że grupa ludzi renegatów miała ujawnić teorię Alternatywnej Ewolucji Naczelnych  (alternate Primate Evolution) umieszczała artefakty (skrzynki) na całym świecie.

W ciągu kilku tygodni roku 2001 powstała seria 14 skrzynek A.P.E. Skrytki zostały założone w różnych częściach świata, w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Japonii, Australii i Wielkiej Brytanii przy pomocy lokalnych geokeszerów i zostały opublikowane na stronie internetowej Projektu A.P.E., na razie bez podania rzeczywistych współrzędnych. Z czasem były podawane wskazówki umożliwiające zawężenie poszukiwań miejsca ukrycia. Dopiero później był wyścig do skrytek, które zawierały rekwizyty filmowe z filmu Planeta Małp oraz różne inne fanty na wymianę. Ostatnią wskazówką były jawne kordy ukrycia pojemnika. W jednej ze skrytek umieszczono nawet bilety do kina na premierę filmu w Nowym Yorku. Osoba, która pierwsza odnalazła skrytkę A.P.E. mogła otrzymać umieszczony w niej rekwizyt.

Seria składała się z większych metalowych pojemników po amunicji z namalowanymi na zewnątrz podobiznami małp człekokształtnych 14 skrytek zostało umieszczonych w serii i otrzymało numery od 1 do 12. Skrytki 10 miały oznaczenie „A” i „B”, jedn była skrytką specjalną.

Większość tych skrytek nie przetrwała długo, średnio kilka tygodni, niektóre kilka lat zanim zostały zarchiwizowane. Do dzisiaj na świecie pozostały aktywne tylko dwie: w Brazylii Mission 4: Southern Bowl, który jest obecnie częścią geościeżki A.P.E. Brasil GeoTour oraz  w USA , w stanie Waszyngton Mission 9: Tunnel of Light. Ta ostatnia została zarchiwizowana latem roku 2011 po tym jak została zniszczona. Zoatała jednak odnaleziona pod koniec roku 2016 i od 10.03.2017 została odarchiwizowana.

W historii geocachingu były różne promocje. Ta wydaje się istotnym kamieniem milowym głównie z faktu, że skrzynki były oznaczone specjalną ikoną. Dla wielu keszerów zdobycie jej jest istotnym priorytetem na liście wyzwań, chociaż wyprawa do USA czy Brazylii nie jest łatwym zadaniem.

O samym projekcie można poczytać tutaj.

Jednym z organizatorów tej promocji był Jeremy Irish, (również współzałożyciel Geocaching HQ), który podzielił się swoimi wspomnieniami z wydarzeń sprzed 20 lat.

Co pamiętasz jak studio 20th Century Fox zaproponowało wspólny projekt A.P.E.?

Skontaktował się ze mną mailowo Scott Sandborn z agencji reklamowej reprezentującej wytwórnię 20th Century Fox, bo wpadł na pomysł promocji swojego filmu. Zaproponował obopólne korzyści ze wspólnego projektu. Pomysł zrodził się po sesji burzy mózgów, jakże wtedy popularnej metody podejmowania decyzji. Były to czasy narodzin gier alternatywnej rzeczywistości i promocji nowego filmu Sztuczna Inteligencja.  

Czy wytwórnia miała już gotowy pomysł i konkretny plan czy może stworzyliście ten projekt od podstaw?

 

Dokładnie nie pamiętam jak szczegółowy był ich pomysł bo to było 20 lat temu. Na pewno mieli gotowy scenariusz podstawowej historii Projektu A.P.E. Wiedzieli że nie chcą powtórzyć typowej promocji a chcą skupić się na innowacyjnym wtedy rozwiązaniu opartym na grze wykorzystującą geo-lokalizację.  

Jakie konkretne cele miałeś do zrealizowania?

Największy problemem było takie zorganizowanie działań aby całość nie była zbyt komercyjna. Ostatecznie projekt otrzymał scenariusz który nie odnosił się  bezpośrednio do produkowanego filmu Planeta Małp. A przy tym był okazją o poinformowaniu o takiej grze jak geocaching różne osoby.

Jak skomplikowany to był projekt pod względem technicznym?

Założenia świeżo powstałego serwisu nie przewidywały łatwego dodawania nowych typów skrytek. Dopiero ten projekt pokazał, jak bardzo to jest potrzebne. A zauważ że wyróżnienie typów skrytek okazało się kluczowe w  tej grze. Bardzo wiele elementów opiera się na tym wprost.

Różne typy skrytek mają różne typy logów. Różne typy skrytek generują różne informacje w formacie GPX , który można zaimportować do już istniejących urządzeń przenośnych obsługujących GPS. Trzeba było wprowadzić standard dla różnych dostawców produkujących urządzenia mobilne, by potrafiły się komunikować w podobny sposób. Ważne dla mnie było zachowanie kompatybilności z  już funkcjonującymi rozwiązaniami.

Najtrudniejszą częścią projektu nie była technologia a logistyka. Wyzwaniem było sprawdzenie kto z keszerów zamierzających ukryć skrytkę w ramach tego projektu uzyskał pozwolenie od właściciela gruntu oraz w jaki sposób ukrył pojemnik odpowiedniej wielkości, mogący pomieścić materiały projektowe. Przy tym zadaniu pomogła agencja weryfikując listę wykonanych zadań  

W jaki sposób ustalono gdzie będą ukryte skrytki w projekcie oraz kto będzie ich właścicielem?

Wytwórnia 20th Century Fox zdefiniowała interesujące ich regiony na świecie. Przy pomocy informacji zapisanych w bazie danych udało się wybrać najbardziej aktywnych keszerów w tych strefach o największej liczbie znalezionych skrytek. Skontaktowałem się z nimi osobiście aby przekonać się że są gotowi dołączyć do projektu a wytwórnia wysłała do nich rekwizyty filmowe i różne materiały do umieszczenia w skrytkach.  

Dla obszaru , w którym mieści się siedziba Geocaching HQ było to łatwe. Jon Stanley (Moun10Bike) zaproponował stary szlak kolejowy. Skrytka A.P.E. została umieszczona w starym tunelu kolejowym.

Obecnie aktywne skrytki A.P.E. są nie lada rarytasem dla wielu keszerów. Czy było coś co można było przewidzieć w chwili ich zakładania?

Szczerze mówiąc to nie spodziewałem się że projekt potrwa aż do samej premiery filmu (13 tygodni). Stworzone w projekcie A.P.E skrytki nie wymagały jakiejś specjalnej obsługi więc postanowiliśmy je pozostawić w serwisie. Unikalna ikonka z pewnością przyciągała keszerów z różnych części świata.

Od początku stało się jasne , że muszą powstać zasady funkcjonowania skrytek tego typu w systemie. Jedną z tych zasad było, że musi zawierać oryginalny pojemnik oraz pierwotne miejsce ukrycia aby można było ją uznać za skrytkę A.P.E. Wiedziałem, że nic nie trwa wiecznie i z czasem skrytki znikną, w konsekwencji zostaną zarchiwizowane. Jestem zatem pod wrażeniem, że dwie z nich przetrwały do dzisiaj.    

Słyszałeś o ponownym odkryciu skrytki Mission 9 A.P.E. kilka lat temu?

To było niesamowite. Ze względu na wielkość oraz wagę użytego pojemnika zawsze wątpiłem, że ktoś rzeczywiście zechce pokonać pieszo 3 milowy ciemny tunel kolejowy aby znaleźć tam zapomnianą skrytkę.

Pamiętam dyskusje w Centrali HQ na ten temat jak i czy odarchiwizować tą skrytkę by być zgodnym z ustalonymi zasadami oraz z duchem gry. To zabawne jak życie pisze własne scenariusze długo po tym jak kesz zaczął żyć własnym życiem, już poza ramami filmu Planeta Małp. Jest to jedna z ulubionych rzeczy w tej grze.

 

W Polsce jest 7 użytkowników którzy na swoim koncie mają zalogowane skrytki tego typu (panna ZU, Murazor, Lady Murazor, barucci, _Teodor_, explo997, Twidd). Gratulacje!