Skrytka WherIGo

WherIGo to specjalny typ skrytki który łączy geocaching z grami przygodowymi. W przygotowanej przez Groundpeak platformie można zbudować scenariusz np. zaczerpnięty z ulubionej gry z komputera, a następnie rozegrać ją w świecie rzeczywistym w parku lub na plaży. Zamiast klikać myszką na ekranie monitora, by przenieść bohatera do nowej lokalizacji, fizycznie przemieszczasz się z jednego miejsca w inne samodzielnie przeżywając przygody. Wskazówek zamiast szukać na ekranie szukasz w prawdziwym świecie. Używając WherIGo możesz tworzyć interaktywne wycieczki gry przygodowe i łamigłówki.

Technologia pochodzi z roku 2008 i opera się na języku programowania LUA oraz środowisku, które umożliwia wyklikanie scenariusza nie-programistom.
Aby znaleźć skrytkę typu WherIGo należy pobrać scenariusz na smartfon lub inne urządzenie GPS. Na smartfonie musisz mieć zainstalowaną specjalną aplikację umożliwiającą uruchomienie scenariusza. Dostępne są aplikacje na popularne systemy operacyjne: Android, iPhone, Windows Phone. Po pobraniu scenariusz nie wymaga dostępu do Internetu, odtwarzany jest w trybie off-line.

Zestawienie aplikacji dla wybranych platform:

Link do pobrania scenariusza znajduje się w opisie skrytki WherIGo, jednak najczęściej jest to link do dedykowanego serwisu http://www.wherigo.com/ Żeby cokolwiek tam zrobić powinieneś się zalogować tym samym identyfikatorem i hasłem, którego używasz w serwisie https://www.geocaching.com/ Jeśli nie masz linku do konkretnego scenariusza możesz spróbować wyszukać najbardziej ci odpowiadający. Na początku warto zwrócić uwagę, że istnieją dwa typy scenariuszy. Pierwszy jest oparty o konkretną lokalizację i podczas grania poruszasz się po przewidzianych przez autora scenariusza miejscach. Drugi typ można rozegrać niezależnie gdzie się znajdujesz (np. geo-memory, scenariusz odwrotka, scenariusz gry w kółko i krzyżyk, …)

Standardowo na stronie http://www.wherigo.com/ po zalogowaniu przyjmowane są z konta geocaching współrzędne domowe oraz wyświetla się lista scenariuszy posortowana wg odległości od współrzędnych domowych. Dostępne możliwości wyszukiwania to wyszukiwanie po nazwie państwa / regionie (województwie) / kodzie pocztowym. Istnieje też wyszukiwanie zaawansowane, gdzie mamy do wyboru wyszukiwanie po współrzędnych geograficznych, po słowie kluczowym w opisie scenariusza, po nazwie autora. Po wybraniu konkretnego scenariusza otwiera się strona z opisem i szczegółami. Oprócz informacji o autorze, atrybutach, dacie powstania, krótkim opisie na stronie są dwie użyteczne funkcjonalności:

  1. Pierwsza służy do pobrania kardridza. Wybierając niebieski przycisk Download na kolejnej stronie musimy określić na jaki rodzaj urządzenia ma być pobrany scenariusz. Mamy do wyboru trzy modele Garmina oraz wersję na smartfona (Pocket PC Device). Podczas pobierania plik binarny ze scenariuszem jest odpowiednio spreparowany, uwzględnia nazwę zalogowanego użytkownika. Pobrany scenariusz musi być widoczny przez aplikację, która go będzie odtwarzać.
  2. Po rozegraniu scenariusza użytkownik może w tym serwisie oznaczyć scenariusz jako wykonany. Otrzymuje na smartfonie 16-znakowy kod odblokowujący, który autoryzuje pozytywne zakończenie. Jest to osobisty kod dla osoby , która pobrała scenariusz.

Przy zalogowaniu wykonania scenariusza można podać komentarz z wrażeniami przeżytej przygody. W przypadku systemu iOS wybór scenariusz i uruchomienie go z aplikacją WherIGo kopiuje plik scenariusza do odpowiedniego katalogu. Dla Androida kliknięcie w kartridż umożliwi pobranie pliku do katalogu pobierania na smartfonie, plik *.gwc należy samodzielnie skopiować do katalogu z którego aplikacja będzie mogła go „zobaczyć”. Po pobraniu scenariusza będzie on widoczny na liście dostępnych w urządzeniu mobilnym (smartfonie lub Garminie). Po uruchomieniu wybranego scenariusza , oprócz opisu, mamy do dyspozycji dwa przyciski umożliwiające rozpoczęcie gry lub wznowienie zapisanej poprzednio gry. Cała gra opera się na pięciu elementach menu:

  1. Locations – tutaj wyświetlają się nazwy aktywnych stref, do których możemy się udać. Co to jest strefa? To pewne miejsce ograniczone wielokątem o ustalonych współrzędnych. Wchodząc lub zbliżając się do strefy scenariusz może wykonać wymyślone przez autora akcje (wyświetlić tekst, poprosić o odpowiedź od autora, odblokować przedmiot lub osobę)
  2. You See – w tym miejscu w specyficznych warunkach mogą pojawić się przedmioty, które mogą być potrzebne w dalszej części gry. Możemy sami zdecydować czy będą nam potrzebne czy nie.
  3. Inwentory – to miejsce gdzie znajdują się dostępne dla użytkownika przedmioty.
  4. Tasks – to zadanie lub zadania do wykonania przez gracza. Tą część gry należy dobrze przeczytać żeby wiedzieć co trzeba zrobić. Ale jak ? Często trzeba wymyśleć samemu.
  5. Map – Wyświetla mapę z zaznaczonymi punktami związanymi z aktywnymi strefami.

Scenariusz sam powie Ci co masz robić. Musisz przejść do odpowiednich stref aby przejść do następnego etapu gry. Celem tej zabawy jest poznanie lokalizacji ukrycia pojemnika finałowego geocache. Gdy znajdziesz się w strefie aplikacja poinformuje Cię co musisz zrobić lub gdzie iść dalej. Odpowiednie zadania uruchamianą się w momencie wejścia do strefy (czasami podczas zbliżenia się do strefy). Niektóre strefy mogą odblokować się po spełnieniu odpowiednich zadań. Strefy mogą zawierać przedmioty lub postaci. A od kreatywności autora zależy co z nimi będziesz musiał zrobić. Gracz może wchodzić w interakcję z wirtualnymi postaciami lub zabierać czy manipulować przedmiotami. Scenariusze mogą różnić się liczbą stref, liczbą zadań, które musisz wykonać oraz jak daleko się nachodzisz. Na końcu przygody powinieneś otrzymać współrzędne gdzie jest schowany pojemnik z logbookiem. WherIGo nie jest nową technologią. Ze względu na zakładaną kompatybilność ze starymi urządzeniami Garmin nie są zaimplementowane polskie litery (ą, ż, ó), zarządzanie grafiką jest mocno ograniczone, pliki dźwiękowe nie są zalecane, podobnie jak materiał filmowy. Jednak nie przeszkadza to w wymyśleniu ciekawego scenariusza i zostawieniu niezapomnianych przygód. Warto jeszcze wspomnieć o scenariuszu, który można rozegrać w dowolnym miejscu. Przykładem jest „odwrotka”. Wprowadzając „zaszyfrowane” współrzędne scenariusz informuje jedynie jak daleko znajdujemy się od celu. Klikając co chwilę w odczytanie pomiaru możemy się przekonać czy zbliżamy się do celu czy się od niego oddalamy. Punktowana jest liczba sprawdzeń, im mniej tym lepiej. Teoretycznie trzy odczyty powinny wystarczyć aby z pomocą teorii matematycznej obliczyć miejsce finału. Ale można też po prostu sprawdzać czy zmniejsza się odległość.

Comments

comments